Crea/Mostra Contenuto Crea/Mostra Contenuto

Metodologiczne problemy studiów europejskich

Temat badawczy finansowany ze środków na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW.

Kierownik tematu: prof. dr hab. Jacek Czaputowicz

Cel badań

Temat stanowi kontynuację badań prowadzonych w Zakładzie w poprzednich latach, m.in. dotyczących zastosowania metod i podejść badawczych w studiach europejskich oraz kwestii normatywnych związanych z problematyką demokracji w UE. W tym roku szczególne znaczenie będzie miał udział zespołu Zakładu w roli partnera krajowego w międzynarodowym projekcie Teaching, Research and International Policy, służącym przeprowadzeniu ankiety wśród badaczy stosunków międzynarodowych, dotyczącej kwestii z zakresu nauczania, metodologii badań i polityki międzynarodowej.

Planowane efekty naukowe i praktyczne

Efektem realizacji projektu będą recenzowane publikacje naukowe, publikowane w czasopismach polskich lub zagranicznych. Częściowe rezultaty badań będą rozpowszechniane w formie referatów na seminariach i konferencjach ogólnopolskich lub międzynarodowych.

Istotnym efektem praktycznym będzie przeprowadzenie w Polsce, jako jedynym państwie regionu, międzynarodowej ankiety w ramach projektu TRIP.

Rozpowszechnianiu wyników badań służyć będzie prowadzenie i aktualizowanie strony internetowej Zakładu (http://metodologia-ie.uw.edu.pl/), w tym zamieszczanie na niej publikacji lub odnośników do nich, informacji o udziale w seminariach i konferencjach naukowych, ogłoszeń i sprawozdań dotyczących organizowanych seminariów i konferencji naukowych, jak również streszczeń prowadzonych w Zakładzie projektów badawczych.

Metodologia

Metody badawcze używane będą stosownie do podejmowanych zagadnień. Przeprowadzone zostaną oparte na danych ilościowych badania porównawcze w czasie (porównanie z wynikami ankiety TRIP 2014) w celu wychwycenia trendów. Planowane jest również rozszerzenie wcześniejszych analiz potencjału stosowania metody śledzenia procesu na jej nowy wariant, jakim jest śledzenie praktyki.